Siirry sisältöön

Kaarea

Yhdessä kaikki on paremmin – Kaarean ydinviesti osuu ajan hermoon
18.5.2020

Yhdessä kaikki on paremmin – Kaarean ydinviesti osuu ajan hermoon

Koronan myötä aihetunniste #yhdessä on ollut näkyvillä eri kanavissa ja useissa asiayhteyksissä. Kaareassa iloitsemme, että yhteisöllisyys ja yhdessä teema on noussut poikkeustilan myötä näkyväksi, koska se on ollut perusajatuksemme Kaarean syntymisestä lähtien. Kaarean perustamisesta on kohta puolitoista vuotta ja meille alusta asti toimintamme ydinajatus on ollut: Yhdessä kaikki on paremmin. Nyt se on ajankohtaisempi kuin koskaan.

Kaarean toiminnan ydin on yhdessä-sana. Yhdessä omistaja-asiakkaiden kanssa teemme ja kehitämme toimintaamme. Heidän merkityksensä Kaarean toiminnalle on olennainen. Omistajat asettavat meille suuntaviivat ja ilman omistajia meillä ei ole asiakkaita. Yhdessä henkilöstön ja yhteistyökumppaneidemme kanssa luomme asiakkaidemme muuttuvissa tilanteissa tarpeisiin sopeutuvaa palvelua.

Haastavat tilanteet tuovat ihmisiä yhteen ja yhteishenki kasvaa. Kaareassa poikkeustilan aikana yhdessä-arvo on merkinnyt esimerkiksi työskentelyä yli toimialarajojen. Kun rajoitukset vähensivät työtä ruokapalvelusta, ruokapalvelutyöntekijöille löytyi korvaavaa työtä siivouspalvelusta. Työkohteen ja tehtävän muuttuminen on luonut uusia yhteistyön muotoja ja kehittänyt nuoren yhtiömme yhteisöllisyyttä. Ymmärrys eri toimialojen työstä ja tehtävistä on kasvanut, kun käytännössä on päästy työskentelemään yhdessä. Ja tietysti hieno asia on ollut, ettei Kaareassa ole jouduttu lomautuksiin ja henkilöstön työt ovat jatkuneet katkeamatta.

Lisäksi kunnossapidossa olemme yhdessä yhteistyökumppaniemme kanssa pystyneet vastaamaan asiakkaiden tilanteisiin joustavasti. Koulussa käynnistimme korjaustöitä heti, kun rakennukset hiljentyivät. Työt jäivät hetken tauolle, kun lähiopetus alkoi uudelleen. Suojapleksien asennukset ovat pitäneet meidät ja yhteistyökumppanimme kiireisinä.

Kriisistä on syntynyt myös jotain positiivista. Se on saanut meitä miettimään toimintatapoja, opettanut ketteryyttä ja avannut itsemme uudenlaiselle yhteistyölle. Inhouse-yhtiö -malli on myös tuonut sen edut näkyväksi. Laajemmalla asiakaspohjalla meillä on enemmän mahdollisuuksia sopeuttaa toimintaamme niin asiakkaan kuin henkilöstön eduksi. Siitä on ollut etua hankintojen näkökulmasta. Pyörää ei myöskään tarvitse aina keksiä uudelleen, vaan voimme hyödyntää toimialojen välistä kokemusta ja oppia.

Olemme edelleen vahvasti asiakkaitamme varten. Teemme yhdessä ja huolehdimme toisistamme korona-aikana ja sen jälkeenkin.