Siirry sisältöön

Kaarea

Kaarean laatutyössä ja toimintajärjestelmässä asiakas on keskiössä
30.11.2020

Kaarean laatutyössä ja toimintajärjestelmässä asiakas on keskiössä

Kaarean toinen toimintavuosi on ollut aktiivisen kehittämisen aikaa. Ensimmäisenä vuonna onnistuimme hyvin yhtiön toiminnan käynnistämisessä ja tuottamiemme palveluiden jatkuvuuden varmistamisessa. Nyt toisena vuonna olemme voineet panostaa kaarealaisen laatutyön määrittelyyn ja toimintajärjestelmän valmistumiseen. Kaareassa laatutyö on lähtenyt yhtiön kulttuurin luomisesta ja rakentamisesta. Keskeisenä ovat yhtiön arvot – yhdessä, paremmin ja sydämellä. Haluamme arvojemme näkyvän kaikessa tekemisessä niin laatutyössä kuin nyt syntyvässä toimintajärjestelmässä, joka on kaarealaisen laatutyön runko.

Toimintajärjestelmään kokoamme toimintatapamme yhtenäiseksi ohjeistukseksi. Näin on helpompi hahmottaa kokonaisuus ja ymmärtää etteivät eri osa-alueet ole irrallisina palasia vaan kuuluvat kokonaisuuteen. Tavoitteena on, että yhtenäisellä toimintamallilla asiakasta hyödyttämättömät tekemiset jäisivät pois ja keskitymme niihin tekemisiin, jotka tuottavat asiakkaillemme laatua. Se on meille tiivistettynä toimintajärjestelmän merkitys.

Kaarea on syntynyt liikkeenluovutuksella ja Kaareassa henkilöstö on tullut liikkeenluovutuksella erilaisista taustoista. Toimintajärjestelmä toimii perehdytyksen välineenä ja auttaa pääsemään sisälle siihen mikä on Kaarean tapa toimia. Toimintajärjestelmästä rakennetaan selkeä ja helppo kokonaisuus, jotta se toimisi oikeasti käytännön tukena ja näkyisi sitä kautta asiakastyössä. Emme kuitenkaan halua rakentaa liian tiukkarajaisia ohjeita, vaan tilaa luovuudelle ja tilanteessa reagoimiselle on. Toimintajärjestelmä on siis hiekkalaatikon reunat. Se kuvaa vastuut ja velvollisuudet, mutta jättää vapauden oman persoonan esille tuomiseen ja tilanteeseen sopeuttamiseen.

Palvelu on jatkuva prosessi ja toimintamme kehittyy asiakkaan tarpeen mukaisesti. Nyt korona-aikana on tullut vastaan tilanteita, joissa meidän on pitänyt nopeastikin sopeuttaa palvelua asiakkaan muuttuneeseen tilanteeseen. Kaarean toimintajärjestelmä antaa välineitä myös näihin tilanteisiin. Kun päivittäiset rutiinit ovat kunnossa, vapautuu mahdollisuus ennakoida, reagoida ja olla läsnä niin asiakkaille kuin henkilöstöllekin. Laatutyössä ei tulla koskaan valmiiksi ja toimintajärjestelmä nähdään myös jatkuvana prosessina. Sitä työstetään, tarkastellaan ja parannetaan ajan myötä.