Siirry sisältöön

Kaarea

BLOGI: Asiakaspalvelun merkitys muuttuvassa ympäristössä
13.4.2022

BLOGI: Asiakaspalvelun merkitys muuttuvassa ympäristössä

Suomessa niin kuin koko maailmassa on eletty erikoisia aikoja jo yli kahden vuoden ajan. Globaali pandemia on ollut riesanamme pitkään ja tämä alkuvuosi on tuonut huoleksemme vielä järkyttävämpiä asioita sodan muodossa. Havaittavissa on kuitenkin myös yhdistymistä ja auttamishalua ihmisten ja valtioiden välillä.

 

Yksilöllisiä asiakaskohtaamisia

Oma tiimini toimii Kaarean ruokapalveluissa TYKS kantasairaalan alueen kahviloissa ja henkilöstöravintoloissa. Asiakaskohtaamisia meillä on päivittäin satoja. Kohteemme erityispiirre on, että yleensä ihminen ei ole tullut omasta tahdostaan sairaalaan, vaan kyseessä saattaa olla hyvinkin ikävän tapahtuman aiheuttama käynti. Toki poikkeuksiakin löytyy esimerkiksi synnytysosastolta. 

Henkilöstöltämme vaaditaankin erityisiä taitoja ja ominaisuuksia kohdata jokainen asiakas oikealla tavalla. Joku saattaa tarvita apua kahvikupin kantamisessa, toinen voi haluta keskustella sekä purkaa huolia mielestään. Asiakkaiden huomioiminen, kuunteleminen ja yksilöllinen kohtaaminen korostuu toimintaympäristössämme jatkuvasti.

Sydämellinen ja pikkuisen parempi palvelu

Positiivinen asiakaskokemus syntyy, kun osaamme palvella asiakastamme kohteliaasti ja yksilöllisesti ilman että hänen tarvitsee sitä pyytää. Tarkoituksemme on toimia eräänlaisena keitaana, jossa hetken hengähtäminen ja rentoutuminen onnistuu. Sama ajatus sopii sekä henkilöstöravintoloille että kahviloille. Sydämellinen ja pikkuisen parempi palvelu auttaa tämän tavoitteen saavuttamisessa.

Uskon, että viime vuosien kokemusten jälkeen ihmiset arvostavat entistä enemmän hyvää, sydämellistä ja huomioivaa palvelua. Työnantajana meidän tulee huomioida nykyistä ja myöskin tulevaa henkilökuntaa samoin periaattein. Työyhteisöt monimuotoistuvat ja on tärkeää tiedostaa ihmisten erilaiset lähtökohdat. On helpompi palvella asiakasta kuunnellen ja huomioiden, kun kokee itse työntekijänä saavansa samanlaista arvostusta. Kaarean arvojen mukaisesti – Yhdessä, paremmin ja sydämellä

Kirjoittaja, Jussi Pietinen, toimii ruokapalveluissa palveluesimiehenä